Koningshooikt organiseert 42ste jaar- en rommelmarkt

Op zondag 23 juni organiseert de Dorpsraad Koningshooikt vzw voor de 42ste keer een jaarmarkt, inclusief rommelmarkt en kermis. Op deze “Jutse feestdag” is iedereen welkom tussen 9.00 en 16.00 uur.

Vanaf het Koningsplein tot halverwege de Liersebaan en via de Schoolstraat en de Bernard van Hoolstraat terug richting centrum, zorgen om en bij de 350 standhouders voor een geanimeerd traject langs de markt en rommelmarkt. Van zodra de molens en kraampjes van de kermis op de Laag openen, kunnen de kinderen er hun hartje ophalen. Nadien kan u gezellig blijven hangen in de talrijke drank- en eettenten. Parkeren is immers gratis op de parkings van Van Hool, vlak bij de (rommel)markt.

Het belooft opnieuw een bruisende editie te worden.

Er is de tentoonstelling op “het schoon verdiep” van het gemeentehuis. Dit jaar staat die in het teken van Congo. Hooiktenaar Jan Alpaerts werd er geboren en woonde er tot zijn zestiende. Sindsdien reisde hij meermaals terug naar Kolwezi en werd er geconfronteerd met de erbarmelijke levensomstandigheden van de Congolese bevolking. De koloniale tijd vergelijken met het heden wil hij niet. Met de tentoonstelling wenst hij het land – dat vandaag zonder ontwikkelingshulp niet vooruit geraakt – voornamelijk onder de aandacht brengen. Congo verdient beter. Via de  tentoonstelling grasduinen we door Jans verleden en krijgen we een beeld van waardevolle en minder waardevolle kunstvoorwerpen uit de Congolese provincie Katanga.

Naar jaarlijkse gewoonte vermaakt de lokale toneelvereniging HOP de aanwezigen op het Koningsplein en om 11.00 uur verwachten we de kinderen aan het gemeentehuis voor de snoepworp. We voorzien alvast genoeg leuke prijzen.

Ter hoogte van Dienstencentrum De Waaier zorgen vanaf 10.30 uur achtereenvolgens fanfare De Eendracht, dansclub Scratch en fanfare de Vrije Burgers voor een demonstratie van hun kunnen en de jazzliefhebbers komen dit jaar eveneens aan hun trekken. Bij mooi weer – en daar duimen we nu al voor – treedt om 12.00 uur aan de ‘‘veusekweek’ – dat deel van de Liersebaan dat naar het kerkhof leidt – Jazz Trio op.

Voor elk wat wils dus op de jaarmarkt van Koningshooikt. Wij hopen daarom iedereen, jong en minder jong, te mogen verwelkomen op zondag 23 juni 2019.

Meer info

–  Contact: dorpsraad@koningshooikt.be

–  Geïnteresseerde standhouders kunnen inschrijven tot 22 juni via dorpsraad@koningshooikt.be of 0478 93 88 06